alampasis@gmail.com

Σάββατο 18 Σεπτεμβρίου 2010

VODAFONE: Λογαριασμός ύψους 2.000 ευρώ!!!




Σημείωση: Αν  κάποιος από εσάς που διαβάζει αυτό το post πέσει θύμα  παρόμοιας χρέωσης, open ή download το εξώδικο και στο δικηγόρο σας…

Γίνεται κάποιος που πληρώνει  κατά μέσο όρο 50-80 ευρω το μήνα να λάβει ξαφνικά  λογαριασμό 2.000 ευρω??? Και όμως γίνεται! Όταν στο πάγιο που πληρώνεις δεν έχεις προπληρωμένο πακέτο mobile Internet (π.χ 300 MB το μήνα με πάγιο 20 ευρω) και το smart phone που χρησιμοποιείς μπαίνει στο internet χωρίς να το πάρεις είδηση

Για συνδρομητές χωρίς πακέτο Mobile Internet,  η πρόσβαση στην υπηρεσία χρεώνεται  με ογκοχρεωση (ανά Kb/MB) που σύμφωνα με τον τιμοκατάλογο της Vodafone,  είναι 0,00724 € / ΚΒ  ενώ με ρυθμίσεις Vodafone live! (WAP) η χρέωση είναι 0,01230 € / ΚΒ , δηλαδή στην πρώτη περίπτωση  7,41376 ευρω  / MB !!!   
Αν λοιπόν  είσαι συνδρομητής με προπληρωμένο πακέτο Internet (π.χ 300 MB το  μήνα) , μπορείς άφοβα να μπεις στην κεντρική σελίδα του ΥouΤube … Αν όμως δεν είσαι συνδρομητής με προπληρωμένο πακέτο Internet χρεώνεσαι με   0,00724 € / ΚΒ … Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι αν μπεις στην κεντρική σελίδα του YouTube θα διακινηθούν μέσω του λογαριασμού σου περί τα 10 Mb που σημαίνει ότι θα χρεωθείς με 74,1376 ευρω!!! Για να δεις δε ένα βιντεακι στο YouTube θες μια περιουσία!!!

Η επιλογή λοιπόν  της μηδενικής άλλως ελάχιστης  διακίνησης δεδομένων  Mobile Internet, είναι η επιλογή που κάθε συνετός καταναλωτής θα έκανε, αφού  στην περίπτωση που κάποιος διακινήσει 1 MB μέσω προγράμματος που δεν περιλαμβάνει προπληρωμένο όγκο δεδομένων, θα χρεωθεί με 7,41376 ευρω!!!

Γεννάται όμως εδώ  το εξής ερώτημα:
Είναι όλοι οι χρήστες εξοικειωμένοι με τη νέα τεχνολογία? Ευθύνεται έναντι της εταιρίας ο κοινός μέσος χρήστης αν το smart phone που χρησιμοποιεί  μολυνθεί από κάποιο Trojan? Ευθύνεται έναντι της εταιρίας  ο κοινός μέσος καταναλωτής ο οποίος  δεν  διαθέτει  ειδικές τεχνικές γνώσεις, αν το smart phone που χρησιμοποιεί συνδέεται αυτόματα στο Internet κατά  τρόπο που δεν είναι εμφανής στο χρήστη? Αυτό συμβαίνει  όταν το λειτουργικό του smart phone υποστηρίζει multitasking και οι εφαρμογές που τρέχουν στο πίσω μέρος του λειτουργικού είναι προγραμματισμένες ώστε να συνδέονται αυτόματα στο Internet

Θα δώσω ένα παράδειγμα: Αν πληρώνεις πάγιο π.χ 80 ευρω το μήνα  και στο πάγιο αυτό δεν περιλαμβάνεται προπληρωμένος όγκος δεδομένων (mobile Internet) και αγοράσεις το iPhone4 την έκανες!!! Θα σου έρθει λογαριασμός που θα τρίβεις τα μάτια σου!!! Στο iPhone λοιπόν, τρέχουν στο πίσω μέρος του λειτουργικού δεκάδες εφαρμογές οι οποίες περιοδικά συνδέονται όλες στο Internet, χωρίς αυτό να  γίνεται αντιληπτό  από το χρήστη!!! Όλες αυτές οι εφαρμογές διακινούν -δίχως εσύ να καταλάβεις τίποτα- ,  δεδομένα τα οποία χρεώνεσαι με 7,41376 ευρω  / MB !!! Για να αποκλείσεις τη διακίνηση των δεδομένων αυτών , πρέπει να ορίσεις  σε κάθε ένα πρόγραμμα που τρέχει στο πίσω μέρος, να απαγορεύεται να σου στέλνει γνωστοποιήσεις… Στη συνέχεια πρέπει να μπεις στις κεντρικές ρυθμίσεις του λειτουργικού και να κλείσεις όλους αυτούς του διακόπτες… Αν δεν το κανείς την έκατσες!!!Είναι όμως δυνατόν ο αδαής περί τα ηλεκτρονικά μέσος καταναλωτής, να γνωρίζει τις τεχνικές αυτές λεπτομέρειες? Είναι νόμιμο και ηθικό να ζητήσουμε από τον καταναλωτή να πληρώσει  την άγνοιά του αυτή, με 1.000 , 2.000 ή 5.000 ευρω?

Προβάλλεται λοιπόν για το λόγο αυτό, η επιτακτική ανάγκη της προστασίας του καταναλωτή από φουσκωμένους λογαριασμούς που δημιουργούνται είτε από μη εξουσιοδοτημένες εφαρμογές κακόβουλου λογισμικού, είτε από εφαρμογές εξουσιοδοτημένου - νόμιμου  λογισμικού, που όμως ο κοινός μέσος χρήστης ως μη έχων τις ειδικές τεχνικές γνώσεις, αδυνατεί να κατανοήσει επαρκώς τη λειτουργία τους…

Προτάσσεται  η επιτακτική ανάγκη να ρυθμιστεί το ακανθώδες αυτό ζήτημα με υποχρέωση του Παροχου  υπηρεσιών  δεδομένων δικτύου κινητών επικοινωνιών 3ης γενιάς UMTS και HSDPA (mobile Internet), να ενημερώνει έγκαιρα το χρήστη, όταν διαπιστώνεται ότι ο λογαριασμός του φουσκώνει επικίνδυνα κατά τρόπο που υπερβαίνει κατά πολύ  τη συνήθη κίνηση μεταφοράς δεδομένων  (όταν δηλαδή υπάρχει εξόφθαλμη παρέκκλιση από την  πάγια καταναλωτική συμπεριφορά του). 
        
Έχοντας ο νομοθέτης υπόψη του τα ανωτέρω, φρόντισε -για όποιες υπηρεσίες  οι χρεώσεις είναι «τσουχτερές»-, να θεσπίσει αυστηρούς κανόνες , με μοναδικό κριτήριο την  προστασία του καταναλωτή

Θα αναφέρω εδώ δυο περιπτώσεις Υπηρεσιών Πολυμεσικής Πληροφόρησης (ΥΠΠ) των οποίων το κόστος χρήσης  είναι ιδιαίτερα υψηλό και που ο νομοθέτης φρόντισε να  ρυθμίσει, με τη θέσπιση  αυστηρών κανόνων, υποχρεώνοντας τον παροχο σε συγκεκριμένη συμπεριφορά. 
Πρόκειται Α) για την περιαγωγή mobile Internet σε δημόσια δίκτυα κινητών επικοινωνιών εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης και Β) για τις Υπηρεσίες  τηλεηχοπληροφόρησης (Audiotext), τις υπηρεσίες οπτικής τηλεπληροφόρησης (Videotext), τις υπηρεσίες σύντομων μηνυμάτων (SMS) προστιθέμενης αξίας και τις υπηρεσίες πολυμεσικών μηνυμάτων (MMS) προστιθέμενης αξίας οι οποίες παρέχονται  μέσω Internet.     

Α. Σύμφωνα με το άρθρο 43 του ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΚ) αριθ. 544/2009 ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ της 18ης Ιουνίου 2009 περί τροποποιήσεως του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 717/2007 για την περιαγωγή σε δημόσια δίκτυα κινητών επικοινωνιών εντός της Κοινότητας, και της οδηγίας 2002/21/ΕΚ σχετικά με κοινό κανονιστικό πλαίσιο για δίκτυα και υπηρεσίες ηλεκτρονικών επικοινωνιών , προβλέπεται ότι  για να αποφευχθούν οι φουσκωμένοι λογαριασμοί, οι πάροχοι θα πρέπει να ορίζουν ένα ή περισσότερα μέγιστα χρηματικά όρια και/ή όρια χρήσης για τις δαπάνες των υπηρεσιών περιαγωγής δεδομένων (εκφρασμένα στο νόμισμα στο οποίο χρεώνεται ο πελάτης περιαγωγής) που πρέπει να παρέχουν δωρεάν σε όλους τους πελάτες περιαγωγής με κατάλληλο προειδοποιητικό μήνυμα όταν πλησιάζει το όριο. Μόλις φτάσει το ανώτατο όριο, ο πελάτης δεν θα πρέπει πλέον να λαμβάνει και να χρεώνεται για τις συγκεκριμένες υπηρεσίες, εκτός εάν ζητήσει ρητά τη συνέχισή τους, σύμφωνα με τις προϋποθέσεις και τους όρους που αναφέρονται στην κοινοποίηση. Οι πελάτες περιαγωγής θα πρέπει να μπορούν να επιλέγουν μέσα σε εύλογο χρονικό διάστημα να κάνουν χρήση οποιουδήποτε από τα μέγιστα αυτά χρηματικά όρια ή όρια χρήσης ή να μην κάνουν χρήση ορίου. Οι πελάτες θα πρέπει αυτομάτως να υπόκεινται σε προκαθορισμένο σύστημα ορίων, εκτός αν κάνουν διαφορετική επιλογή.

Β. Σύμφωνα με το άρθρο 6 παρ 2 του Κώδικα Δεοντολογίας για την Παροχή Υπηρεσιών Πολυμεσικής Πληροφόρησης μέσω διαδικτυου που ενέκρινε η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) , οι Πάροχοι ΥΠΠ μέσω διαδικτύου εξασφαλίζουν ότι πριν τη σύνδεση του Τελικού Χρήστη με την Υπηρεσία ΟΗΠ, ο Τελικός Χρήστης ενημερώνεται για το γεγονός ότι πρόκειται να συνδεθεί με υπηρεσία υψηλής χρέωσης, για το κόστος της Υπηρεσίας είτε την εφάπαξ συνολική χρέωση ανεξαρτήτως χρόνου κλήσης, είτε τη χρέωση ανά χρονική μονάδα καθώς και την αναγωγή αυτής σε ευρώ ανά λεπτό, συμπεριλαμβανομένου του αναλογούντος Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ) και για την ταυτότητα του Παρόχου Υπηρεσιών. Τα ανωτέρω στοιχεία για την ενημέρωση του Τελικού Χρήστη αναγράφονται ευδιάκριτα και με σαφήνεια σε παράθυρο, το οποίο δεν εμποδίζεται από άλλα παράθυρα, γραφικά ή κείμενο. Στο πλαίσιο του ίδιου παραθύρου, ο Τελικός Χρήστης δίνει τη ρητή συγκατάθεσή του για τη σύνδεση με την Υπηρεσία, επιλέγοντας ένα κουμπί με την ένδειξη ΟΚ.
Σύμφωνα με την παράγραφο 4 του ίδιου άρθρου ,  στην περίπτωση όπου η ΥΠΠ μέσω διαδικτύου χρεώνεται ανά μονάδα χρόνου, οι Πάροχοι ΥΠΠ υποχρεούνται να εξασφαλίζουν ότι ένας ψηφιακός μετρητής χρόνου βρίσκεται διαρκώς στο παράθυρο εφαρμογής, το οποίο δίνει την πρόσβαση στην Υπηρεσία, επιδεικνύοντας συνεχώς τη διάρκεια σύνδεσης στην Υπηρεσία. Ο μετρητής είναι εμφανής και δεν εμποδίζεται από άλλα παράθυρα, γραφικά ή κείμενο.
Σύμφωνα δε με την παράγραφο 5 ,  Ο Πάροχος ΥΠΠ μέσω διαδικτύου υποχρεούται να διακόπτει αυτόματα την τηλεπικοινωνιακή σύνδεση του Τελικού Χρήστη με την Υπηρεσία, μετά την πάροδο των είκοσι (20) πρώτων λεπτών από την έναρξη της σύνδεσης , ενώ τέλος  σύμφωνα με την παρ. 7 το λογισμικό που καθιστά δυνατή τη σύνδεση του Τελικού Χρήστη με την ΥΠΠ μέσω διαδικτύου δεν επιτρέπεται να ενεργοποιεί τη σύνδεση με την Υπηρεσία χωρίς την παρέμβαση και τη ρητή συγκατάθεση του Τελικού Χρήστη.
  
Στην προκειμένη λοιπόν περίπτωση, ισχυρίζομαι ότι υπάρχει  ακυρότητα των Γενικών Όρων Συναλλαγών  της σύμβασης παροχής ηλεκτρονικών κινητών υπηρεσιών, αν δεν προβλέπεται ρητά, όρος σύμφωνα με τον οποίο ο Πάροχος να υποχρεούται να ενημερώσει το χρήστη, όταν από την κίνηση του λογαριασμού του, διαπιστώνεται χρήση της υπηρεσίας μεταφοράς δεδομένων δικτύου κινητών επικοινωνιών 3ης γενιάς UMTS και HSDPA (mobile Internet), κατά τρόπο που υπερβαίνει τη συνήθη κίνηση του χρήστη (όταν δηλαδή υπάρχει εξόφθαλμη παρέκκλιση από την πάγια καταναλωτική συμπεριφορά του).